Friday, December 4, 2009

rinduku pada kasih Allah...

aku anggap pengalaman berada di bumi Makkah dan Madinah adalah satu kenangan yang paling manis dan tidak pernah lekang dari fikiran aku...entah mengapa aku merasakan keduanya begitu indah...begitu sempurna..tiada tandingan...sekali aku terpandang masjid nabawi tempat bersemadinya makan Rasullulah...aku terus jatuh cinta...mata aku tidak mau lari dari terus memandangnya...betapa tenangnya hatiku ketika itu...sebaik aku melangkah kaki ke dalam masjid nabawi...aku terpaku...aku terpana dengan kesempurnaan yang ada...lalu aku sujud...air mataku membasahi pipi...aku merasakan begitu dekat dengan baginda, perutusan Allah...aku merasakan aku orang yang paling bertuah..terlalu bertuah untuk berada di rumah baginda...ketika aku berpeluang berada di multazam...tidak putus aku memanjatkan doa...mengharapkan doa aku diperkenankan...hari silih berganti tidak aku rasakan....namun apabila tiba waktu terakhir berada di multazam yang berdekatan dengan makan Rasul...aku merasa begitu sayu...seolah-olah, sukar aku ketemu baginda lagi...apabila berada di luar masjid nabawi, sukar untuk aku melangkah kaki membelakanginya...setiap langkahku pasti aku toleh untuk melihat masjid nabawi...dan apabila tolehan terakhir, aku berjanji pada diri yang aku akan datang lagi...datang untuk melawat baginda...datang untuk mengambil kembali kenangan ini... perjanjian ini diiringi dengan titisan air mata sayu...sayu....

Makkah Al-Mukaramah menjanjikan satu peluang yang istimewa...peluang untuk berada dekat dengan titik utama umat Islam seluruh dunia sujud mengagungkan Allah s.w.t...tersergam indah masjidil haram...begitu besar...begitu luas sehinggakan orang mungkin tersesat di dalamnya... namun tiada siapa pernah takut akan sesat dalam rumah Allah ini kerana kesesatan itu pasti membuahkan keinsafan dalam diri...apabila aku semakin menghampiri kaabah...aku pelik...aku menjadi kosong...kata orang...pertama kali melihat kaabah...pasti ada yang menangis kerana begitu gembira berada di tempat yang sentiasa menjadi idaman umat Islam seluruh pelusuk dunia...namun aku...kosong...terlalu kosong...adakah aku terlalu berdosa sehingga Allah begitu murka terhadap aku??pelbagai persoalan bermain difikiran...hal ini berlaku sehingga aku menyudahkan umrah pertamaku....aku begitu kesal...mana kegembiraan aku yang aku kecapi ketika pertama kali berada di bumi Madinah...ketika itu..dalam bilik penginapan...aku menangis sedih...aku sedar terlalu banyak dosa telah aku lakukan selama aku hidup di bumi Allah ini...mungkin ini balasan kepada diriku yang kotor ini...

namun, satu keajaiban berlaku ketika aku melakukan umrah keduaku secara bersendirian...lalu aku mengucapkan kata-kata doa dalam bahasa yang aku fahami...tidak aku pedulikan orang disekeliling...aku hanya memudahkan mereka...dengan itu...lahirlah satu keinsafan bahawa aku makhluk Allah yang kerdil dan inginkan keampunan daripada-Nya...dengan penuh kekesalan...aku menangis sepuas-puasnya...lalu aku berhajat agar aku dapat menyentuh kaabah, mencium hajar aswad dan bersolat di hijir Ismail...kata orang, sukar untuk aku kecapi hajatku kerana aku seorang perempuan yang lemah...setiap saat tempat sebegitu tidak pernah lekang dengan orang ramai...aku juga melihat keadaan itu...percayalah kuasa Allah.....kalu Dia berkehendakan....pasti akan berlaku...lalu...hajatku disempurnakan...Ya Allah tiada kata yang boleh aku unggapkan betapa aku merasakan terlalu bersyukur kerana hajatku kesampaian...saat aku menyentuh kelambu kaabah...perasaan ketika itu....anda kena merasakan sendiri...tiada kata yang tepat untuk aku sebutkan di sini...aku merasakan hajat aku yang paling mencabar ialah ketika hendak mencium hajar aswad, batu dari syurga...untuk aku menempuh ribuan manusia ketika itu...dengan badan yang besar-besar...aku merasakan dunia aku akan tamat ketika itu...walaupun sudah hampir beberapa inci dengan hajar aswad, tidak dapat aku capai kerana berada dalam kelompok manusia yang berkeinginan sama...aku melihat batu itu dengan penuh harapan...jelas di depan mataku...begitu hampir...kosong....tp tetap sukar aku letakkan mukaku...sehingga satu saat...aku pegang dan aku telapkan mukaku...dalam hati...jgn tamak...lalu aku angkat mukaku dan berlalu pergi...setiap langkahku, aku bersyukur...hajatku tercapai...dan ketika aku melakukan tawaf selamat tinggal...air mataku tidak putus-putus mengalir...mengapa harusku tinggalkan apa yg aku kecapi...mengapa??aku mau lama lagi disini...melihat dan menghayati kaabah...aku belum puas untuk memohon keampunan daripada-Nya dengan bersaksikan kaabah dalam rumah-Nya...di sini..aku merasakan begitu dekat...begitu menusuk dalam kalbu...tapi apakan daya...aku hanya manusia biasa...aku perlu tinggalkan semua ini sebagai kenangan...namun...aku mengharapkan aku akan kembali...kembali dengan harapan yang menggunung..kembali menatap dan memohon rahmat-Nya...

Ya Allah,kalau engkau mendengar rintihan hati ini...engkau makbulkan permintaan aku agar aku akan kembali ke rumah-Mu...kembali ke tempat yang engkau kasihi...engkau muliakan...aku ingin kembali...engkau makbulkan juga permintaan umat yang turut ingin kembali ke bumi Makkah ini...semoga hatiku akan bertaut di tempat yang dicintai-Mu...amin...amin

No comments:

Post a Comment